آشنایی با آزمون تافل

به گزارش مهسان بلاگ، تافل (TOEFL) مخفف Test of English as a Foreign Language (آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی) است، و توسط مؤسسه ای تی اس (ETS)، که مؤسسه یی غیر انتفاعی واقع در ایالات متحده آمریکا ست، طراحی شده است. آزمون تافل، در کنار آیلتس، یکی از دو امتحان اصلی جهت سنجش سطح توانایی استفاده از زبان انگلیسی توسط افرادی است که زبان مادریشان انگلیسی نیست، ولی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی انگلیسی زبان را دارند.

آشنایی با آزمون تافل

انواع آزمون تافل

بر خلاف آزمون آیلتس که با دو فرمت دانشگاهی (Academic) و کلی (General) ارائه می شود، آزمون تافل تنها با یک فرمت Academic (آکادمیک یا همان دانشگاهی)، اما به دو صورت اینترنتی (iBT - Internet-Based Test) و کاغذی (PBT -Paper-Based Test) ارائه می شود.

تفاوت اصلی آزمون تافل با آیلتس هم در همین اینترنتی بودن آن است. برای جواب دادن به سؤالات تافل، باید از کامپیوتر ها و هدست های موجود در مراکز برگزاری آزمون استفاده کنید. جواب ها هم به طور مستقیم برای مؤسسه ای تی اس به وسیله اینترنت ارسال می شود و توسط مصححین آن مؤسسه مورد آنالیز قرار می گیرند.

در گذشته تافل به صورت کامپیوتری (CBT - Computer-Based Test) هم ارائه می شد، اما امروزه با توجه به پیشرفت و گستردگی تکنولوژی اینترنت، در همه مراکز اخذ آزمون تافل (از جمله ایران)، این امتحان به صورت اینترنتی برگزار می شود، مگر در کشور های محرومی که دسترسی به اینترنت مناسب مقدور نیست و به ناچار آزمون به صورت کاغذی برگزار می شود. بنابراین، در ادامه این مقاله و دیگر مقالات، تنها درباره آزمون اینترنتی صحبت خواهیم کرد؛ و هرکجا از کلمه تافل استفاده شود منظور همان آزمون اینترنتی تافل (iBT) است.

اعتبار آزمون تافل

اعتبار آزمون تافل به صورت رسمی دو سال است، به این معنی که تا دو سال پس از صدور نمره می توان آن را به مرکز مورد نظر ارائه داده و از مزایای آن بهره مند شد، اما در صورت گذشتن این مدت باید مجددا در آزمون شرکت کرده و نمره جدیدی را کسب نمایید.

از نکات قابل توجه، استاندارد زمان برای شرکت مجدد در آزمون است. در صورتی که شما تصمیم به حضور مجدد در آزمون گرفته باشید پس از دوازده روز این امر برایتان مقدور خواهد بود.

نحوه برگزاری آزمون TOEFL

آزمون تافل در ایران به صورت اینترنتی برگزار می شود، البته شما برای شرکت در این آزمون می بایست به یکی از مراکز مورد تایید مراجعه نمایید. زمان تقریبی این آزمون سه ساعت و نیم خواهد بود، پس از گذشت دو ساعت از آزمون و اتمام بخش Listening شرکت نمایندگان در آزمون یک فرصت ده دقیقه ای برای استراحت خواهند داشت.

گفتنی است تمامی مراحل آزمون به صورت اینترنتی برگزار می شود. برخلاف آزمون آیلتس که بخش مکالمه در روزی جدا از آزمون اصلی برگزار می شود، بخش Speaking تافل در یک روز با سایر بخش ها اجرا شده و نتیجه پس از آنالیز به شما اعلام می شود. ارزیابی تمامی مهارت ها در آزمون تافل در یک روز صورت می گیرد.

ثبت نام در آزمون تافل و نحوه پرداخت آزمون تافل

برای ثبت نام در آزمون تافل شما باید به وبسایت ETS مراجعه کرده و به بخش TOEFL رفته و اطلاعات خود را برای ثبت نام وارد نمایید و مراحل پرداخت هزینه تافل را انجام دهید.

پس از ثبت اطلاعات و تایید در مرحله بعد شما می توانید زمان و مکان امتحان خود را از بین گزینه هایی که در پیش روی شما قراردارد انتخاب کرده و با توجه به همین زمان و مکان انتخابی و بعد از پرداخت آزمون تافل، در تاریخ مشخص برای شرکت در آزمون اقدام نمایید.

در حال حاضر، آزمون تافل در ایران، در شهرهای تهران، زنجان، تبریز، ارومیه، آمل و چند شهر دیگر برگزار می شود.

شما پس از انتخاب شهر و زمان مورد نظر پرداخت تافل را می بایست به وسیله کارت های بین المللی مانند PayPal , MasterCard و یا سایر کارت های ارزی پرداخت نمایید.

پس از پرداخت آزمون تافل، کدی به شما ارسال خواهد شد که می بایست آن را روز امتحان برای ورود به جلسه همراه خود داشته باشید.

دریافت مدرک و نمره تافل

نتیجه امتحان شما به وسیله ایمیل برای شما ارسال خواهد شد البته که این نسخه با نسخه اصلی تفاوت هایی دارد که قابل سواستفاده برای افراد نباشد.

در صورتی که شما تیک مربوط به دریافت نسخه¬ چاپی را در هنگام ثبت نام انتخاب کرده باشید یک نسخه برای شما ارسال می ¬شود البته این کارنامه قابلیت ارائه جهت اپلای در دانشگاه ها را ندارد ولی می توانید برای استفاده در رزومه خود از آن استفاده کنید.

ساختار کلی امتحان تافل

TOEFL از چهار بخش تشکیل شده است که به ترتیب عبارت است از: Reading - Listening - Speaking - Writing

شرکت نمایندگان در این آزمون پس از گذراندن دو بخش اول و پس از یک استراحت ده دقیقه ای برای دو بخش بعدی آماده می شوند.

  • TOEFL Reading - بخش ریدینگ تافل

در بخش Reading شما با چند سبک سوالی روبرو خواهید بود که در صورت شناخت کافی از انواع سوالات این بخش می توانید با آمادگی بیشتری برای کسب نمره مورد نظر اقدام نمایید.

در این بخش شما به عنوان شرکت نماینده در این آزمون بین 60 تا 80 دقیقه فرصت خواهید داشت که در این زمان باید پس از مطالعه سه یا چهار متن به سوالاتی پاسخ دهید، تعداد این سوالات از 36 تا 54 سوال متغیر است و بسته به محتوای متنها کم یا زیاد می شود.

  • TOEFL Listening - بخش لیسنینگ

بخش Listening همان بخش شنیداری آزمون تافل است که زمانی معادل 60 تا 90 دقیقه از امتحان شما را شامل می¬ شود.

در این زمان شما مخاطب 6- 9 فایل صوتی خواهید بود و با توجه به شنیدههای خود جوابگوی 34 تا 51 سوال هستید.

  • استراحت

بعد از اتمامِ بخشِ Listening آزمون تافل شرکتنمایندگان زمان ده دقیقه را برای استراحت خواهند داشت و برای بخش های مکالمه و نوشتار آماده میشوند.

  • TOEFL Speaking - بخش اسپیکینگ

بخش مکالمه آزمون تافل تنها 20 دقیقه از زمان کلی آزمون شما را خواهد گرفت، در این بخش شرکت نمایندگان در آزمون باید به شش سوال پاسخ دهند که دو سوال اول سوالهای مستقل (Independent) و چهار سوال بعدی سوالهای تلفیقی (Integrated) هستند،

اما منظور از سوال های تلفیقی چیست؟ سوالات تلفیقی چهار سوالی هستند که شرکت نماینده با توجه به دو بخش پیشین یعنی Listening و Reading به آنها پاسخ خواهد داد به همین سبب پیشنهاد می¬ شود در هنگام جوابگویی به این دو بخش رویکردی برای بخش اسپیکینگ هم در نظر داشته باشید.

  • TOEFL Writing - بخش رایتینگ

در بخش رایتینگ آزمون تافل شرکت نمایندگان با دو سوال روبرو هستند که دسته بندی آنها همانند سوالات بخش اسپیکینگ است، یعنی دو نوع Independent و Integrated یا همان مستقل و تلفیقی.

برای سوال اول معمولا شما با سوال تلفیقی روبرو خواهید شد که این سوال سه مهارت لیسینینگ، ریدینگ و رایتینگ شما را مورد سنجش قرار می دهد.

شما متنی چهار پاراگرافی را مطالعه خواهید کرد و پس از آن مخاطب¬ صحبت های یک استاد درباره همان متن خواهید بود و پس از آن باید در بیست دقیقه بنویسید که نظر استاد درباره متن چیست و دلایل استاد برای تصدیق و یا رد متن چه بوده است.

سوال دوم شما در بخش رایتینگ سوالِ مستقل است در این بخش از شما خواسته می شود با توجه به موضوع درخواستی انشایی درباره آن بنویسید.

همچنین مهارت تایپ انگلیسی به شما یاری شایانی خواهد نمود، زیرا تفاوت اصلی بخش رایتینگ تافل با بخش رایتینگ آیلتس در نوع جواب دهی شماست،

در آیلتس شما می بایست جواب های خود را به صورت دستی نوشته و تحویل دهید، در حالی که در تافل این امر به صورت تایپ کامپیوتری است.

بخش رایتینگ مستقل آزمون تافل 20 دقیقه از امتحان شما را شامل می شود، طبق نتایج بدست آمده از تجربیات شرکت نمایندگان در این بخش پاسخ قابل قبول، پاسخی است که جواب سوالات را در 300 کلمه جمع بندی کند.

آزمون اینترنتی تافل

  • بخش خواندن که حدود 54 تا 74 دقیقه طول می کشد و در آن حدود 3 تا 4 متن ارائه می شود. از هر متن هم تنها 10 سوال پرسیده می شود.
  • بخش شنیداری که بین 41 تا 57 دقیقه طول می کشد و فایل های صوتی در قالب دو مکالمه و یک سخنرانی طولانی یا یک مکالمه و یک سخنرانی کوتاه، ارائه می شود.
  • بخش مکالمه که حدود 17 دقیقه طول می کشد و شامل شش تسک مختلف است.
  • بخش نوشتاری که حدود 50 دقیقه طول می کشد و شامل دو تسک مختلف است که باید آن ها را تکمیل کنید.

آزمون کاغذی تافل

  • بخش شنیداری که بین 30 تا 40 دقیقه طول می کشد و شامل سه بخش است.
  • ساختار و بخش مکالمه حدود 25 دقیقه طول می کشد و شامل 25 سوال و 25 مثال برای تشخیص مسائل است.
  • بخش خواندن که حدود 50 دقیقه طول می کشد و شامل 50 سوال از متن است.
  • بخش نوشتاری که حدود سی دقیقه طول می کشد و شامل نوشتن یک انشای 250 تا 300 کلمه ای است.

نمره دهی و اعتبار نمرات مدرک تافل

آزمون تافل هم مانند آزمون آیلتس نمره قبولی یا رد ندارد و شما با توجه به دانش خود نمره ای را میان 0 تا 120 کسب خواهید کرد، که این نمره با توجه به برنامه و هدف شما از شرکت در آزمون دارای ارزش می ¬شود.

برای اینکه بتوانید برای نمره هدف خود برنامه ریزی دقیق¬ تری صورت دهید علاوه بر استفاده از هدایت مشاوران حتما پیش از آزمون، دانشگاه مورد نظر خود را شناسایی کرده و نمره مورد نظرشان را جویا شوید.

با توجه به تجربیات به دست آمده از آزمون های تافل و شرکت نمایندگان در این آزمون نمره مناسب به صورت میانگین نمره ای بین 85 تا 90 است که می تواند شما را راهیِ مقصد مورد نظرتان کند، اما اگر شما در رشته هایی مانند حقوق و یا پزشکی مشغول تحصیل هستید حتما نمره حداکثری را در برنامه ریزی خود لحاظ نمایید.

هزینه ثبت نام در آزمون تافل

هزینه آزمون تافل با توجه به کشورِ فرد متقاضی متفاوت است، در حال حاضر قیمت تافل برای کشور ایران 225 دلار است که تنها شامل هزینه شرکت در آزمون می شود، اگر شما قصد شرکت در آزمونی که کمتر از یک هفته تا برگزاری آن باقی مانده را داشته باشید این هزینه سیر صعودی خواهد داشت و باید هزینه بیشتری پرداخت کنید که می¬ توانید میزان دقیق آن را از سایت رسمی امتحانات تافل دریافت کنید.

در هزینه های امتحان تافل جریمه¬ هایی هم در نظر گرفته شده است، برای مثال، اگر شما قصد عوض کردن تاریخ امتحان و یا کنسل کردن ثبت نام خود را داشته باشید، می بایست مبلغ 60 دلار به عنوان جریمه پرداخت نمایید.

منابع آزمون تافل چیست؟

یکی از مهم ترین سوال هایی که باید برای کسب نمره مناسب در آزمون تافل جواب آن را بدانید، شناخت منابع آزمون تافل است منابعی که برای آمادگی شرکت در آزمون می توانند به شما یاری شایانی بنمایند.

چند عنوان از این منابع را در زیر می¬ توانید ملاحظه نمایید.

Essential Words for The TOEFL

1100Words You Need to Know

Longman Preparation Course for The TOEFL

چه کسانی باید در آزمون تافل شرکت نمایند؟

در جهان بیش از 27 میلیون نفر در این آزمون شرکت می نمایند تا از تسلط و مهارت های خود در زبان انگلیسی مطمئن شوند. زبان آموزان و دانش آموزانی در این آزمون شرکت می نمایند که می خواهند در دانشگاه کشورهای آمریکا و کانادا مشغول تحصیل شوند. علاوه بر این، زبان آموزانی که قصد اشتغال به کار در کانادا و مهاجرت را دارند، برای اخذ ویزا باید در این آزمون شرکت نمایند.

به شرایط لازم برای شرکت در دانشگاه های انگلیسی زبان توجه و دقت زیادی داشته باشید، چون در این دانشگاه ها حداقل نمره لازم جهت قبولی در آزمون تافل ذکر شده است. بنابراین، می دانید که تا چه حد باید کوشش کنید و چه نمره ای برای پذیرش در آن دانشگاه ضروری است.

چرا آزمون تافل بدهیم؟

آزمون تافل مورد تایید بیش از ده هزار موسسه در 150 کشور متفاوت است. همچنین، دانشگاه کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و حتی 98 درصد دانشگاه های اروپا این مدرک را می پذیرند. این آمار، 100% موسسات Russell Group را هم شامل می شود. البته کشورهای کانادا و ایالات متحده آمریکا و همچنین مقاصد اروپا مثل فرانسه و آلمان این مدرک را می پذیرند.

ممکن است رشته های تحصیل مورد نظر برای پذیرش به نمره کمتری در آزمون تافل نیاز داشته باشند و به شما اجازه دهند که به تدریج در این زمینه پیشرفت کنید. بر اساس رشته مورد نظر و آکادمی یا دانشگاه، حداقل نمره از آزمون تافل برای اخذ پذیرش، می تواند از 61 تا 100 متغیر باشد.

آمریکا

آمریکا به عنوان کشوری پر رونق و دارای فرصت های شغلی و تحصیلی فراوان، موسسات آموزش عالی در بالاترین سطح مانند Yale و Harvard، TOEFL را به عنوان مدرکی معتبر و مورد تایید در سراسر کشور خود می پذیرد. نمره مورد قبول دانشگاه های این کشور جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی نمره 70، در مقطع کارشناسی ارشد و مقطع دکتری نمره 90 می باشد. این کشور IELTS را نیز به عنوان مدرک قابل قبول جهت ارائه ویزا می پذیرد. بیش از 3000 موسسه و دانشگاه در ایالات متحده آیلتس را آزمونی مورد تایید می دانند. نمره 7 کمترین نمره و 5/8 بالاترین نمره جهت تایید پذیرش در مراکز آموزشی این کشور است. PTE نیز در آمریکا به عنوان مدرکی برای اخذ ویزا جهت اقامت و تحصیل تایید شده و مورد قبول است.

کانادا

کانادا کشوری با فرصت های شغلی و کاری بی نظیر و هم چنین دانشگاه ها و موسسات معتبر آموزشی TOEFL را به عنوان مدرکی قابل قبول جهت اخذ ویزای کاری و تحصیلی می شناسد. برای تحصیل در این کشور نیاز به نمره 100 در امتحان تافل دارید. اگر برای ویزای کاری، حرفه ای یا تحصیلی می خواهید اقدام کنید، IELTS تقریبا بهترین گزینه برای این کشور است. زیرا این آزمون بین المللی توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا به رسمیت شناخته شده است. حداقل نمره ای که کانادا برای آزمون آکادمیک آیلتس می پذیرد 5/6 است. PTE نیز آزمونی شناخته شده در کاناداست و می توان از آن جهت اخذ ویزای تحصیلی یا کاری اقدام کرد.

استرالیا

PTEدر استرالیا توسط اداره مهاجرت و حفاظت مرزی، به عنوان وسیله ای برای پذیرش ویزای کار یا تحصیلی مورد تایید است. همچنین آزمون پرطرفدار IELTS برای بسیاری از ویزاهای استرالیا برای اقامت دائم در این کشور توسعه یافته مورد قبول و پذیرش است. برای مثال متقاضیان در دانشگاه سیدنی در مقطع کارشناسی نیاز به میانگین نمره 5/6 و حداقل نمره 6 دارند یا برای دانشگاه ملبورن، داوطلبین به نمره 5/6 در سطح تحصیلات تکمیلی نیاز دارند. اگرچه آزمون های PTE و آیلتس آزمونهای شناخته شده تری برای مهاجرت به استرالیا هستند ولی دانشگاه های استرالیا و سازمان مهاجرت این کشور TOEFL را نیز به عنوان مدرک بین المللی زبان انگلیسی می پذیرند. مراکز آموزشی برای تافل در مقطع کارشناسی نمره حداقلی 79 را نیاز دارند.

انگلستان

از آنجا که خواستگاه مدرک IELTS کشور انگلستان و موسسه کمبریج است، آیلتس به عنوان مدرکی قابل قبول جهت اقامت موقت یا دائم در این کشور پذیرفته می شود. نتایج آزمون آکادمیک آیلتس جهت تحصیل در این کشور به عنوان مدرکی جهت تسلط بر زبان انگلیسی داوطلبین است و نمره ای که جهت پذیرش قبول دارد نمره ای بین 5/6 تا 5/7 است. مثلا دانشگاه آکسفورد نمره حداقلی 7 را جهت پذیرش دانشجو درخواست می نماید یا دانشگاه کمبریج نمره آیلتس 7 یا 5/7 را می پذیرد. انگلستان تقریبا در تمام دانشگاه ها و ادارات نتایج آزمون PTE را نیز می پذیرد. درست است که آیلتس حرف اول را در ورود به کشور انگلستان می زند ولی نمرات TOEFL در انگلستان هنوز هم مورد پذیرش بعضی از رشته ها و مراکز آموزشی است، حداقل نمره مورد قبول برای ویزای تحصیلی در آزمون تافل نمره 72 است.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: اینترنت
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 65376

به "آشنایی با آزمون تافل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آزمون تافل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید