اتهامی که به من وارد کردند درست نبود، اسکی درشرایط حساس واقع شده است

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگار مهر، حسین ساوه شمشکی سابقه سال ها کاپیتانی تیم ملی اسکی آلپاین را بر عهده دارد. وی در دو دوره بازی های المپیک زمستانی در قالب تیم ملی حضور داشت ولی در آخرین دوره المپیک فرصت حضور در این رقابت را از دست داد، هرچند معتقد است علت آن کم کاری فدراسیون اسکی بوده است. وی حدود دو فصل است از تیم ملی اسکی جدا شده اما همچنان به صورت شخصی تمرین می نماید. ساوه شمشکی در مصاحبه با خبرنگار مهر جوابگوی سوالات بود:

اتهامی که به من وارد کردند درست نبود، اسکی درشرایط حساس واقع شده است

* خبرنگاران: برخی ادعاها در خصوص تبانی مطرح شد که ورزشکارانی همچون شما با تبانی با ورزشکاران خارجی پیروز به بهبود پوئن جهانی خود شده اید، آیا این موضوع صحت دارد؟

- ساوه شمشکی: متاسفم که این مسائل را می شنوم و متاسف تر بابت اینکه این صحبت ها از سوی متولی این رشته یعنی فدراسیون اسکی مطرح می شود. من بهترین امتیازهای جهانی ام در دو رقابت بوده است که یکی از آنها مسابقات ترکیه بود که همه تیم ایران نیز حضور داشتند و هر مسابقه برای نفرات برتر 750 یورو جایزه داشت. در مسابقه ای که من اول شدم نفر بعدی از کشورمان مرتضی جعفری 3-4 ثانیه با من اختلاف زمان داشت و عقب تر بود. مسابقه بعدی هم رقابتهای لبنان بود که در آن مدال گرفتم و دوم شدم. در آن رقابت همه کسانی که شرکت کردند از قهرمانان خوب اسکی بودند و امتیاز جهانی آنها زیر 15 بود.

* یعنی این امکان وجود ندارد که ورزشکار خودش شخصاً از ورزشکار خارجی بخواهد آرامتر اسکی کند تا به پوئن او اضافه شود؟

- موضوع یواش اسکی کردن در این رشته گاهی در کشورهای صاحب نام اسکی هم رخ داده است ولی معمولاً این اقدامات در مسابقاتی اجرایی شده که خود فدراسیون پای کار بوده است. اگر این موضوع توسط ورزشکاری اتفاق می افتاد باید هزینه بلیط، اقامت و دیگر هزینه های ورزشکار مهمان را هم پرداخت کند که حداقل اسکی بازان کشورمان چنین توانایی را ندارند. نکته بعدی هم اینکه پس نقش ناظر فدراسیون جهانی در این مقوله کجاست؟ تمام مسابقات رسمی توسط ناظر مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرد. در ایران هم ناظر عموماً یک نفر بود و اگر ادعایی مبنی بر تبانی باشد بهتر است این سوال را از وی بپرسید. اما در مجموع عموماً ورزشکارانی که به دنبال کسب رنک بهتری بودند زودتر مسابقه را آغاز می کردند چون سطح برای آنها مسطح تر بوده است عملکردشان نیز بهتر می شد. حدود 6-7 سالی می شود که فدراسیون اسکی با این موضوع به شدت برخورد می نماید و بعید می دانم بعد از سال 2013 این نوع رقابت را شاهد بوده باشیم.

* اما به صراحت چند بار از سوی برخی عنوان شده است که بخشی از امتیازات شما و سایر ملی پوشان از چنین رقابتهایی کسب شده است.

- اگر قرار باشد ورزشکاری از خارج ایران به کشور بیاید و یواش اسکی کند با فدراسیون اسکی هماهنگ می شود نه با ورزشکار. هزینه این موضوع هم بالاست، در کشورمان یک اسکی باز کل در آمد یک سالش را برای خرید یک جفت اسکی می پردازد و از کجا و با چه منطقی آقایان عنوان می نمایند که ورزشکار تبانی نموده است؟ هر تخلفی هم انجام شده باشد به فدراسیون مربوطه مربوط می شود نه ورزشکار. اسکی بازان تنها کوشش می نمایند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند.

* در مسابقات فصل قبل دیزین نیز بحث تبانی مطرح شد؟

- من در آن سال مسابقه ندادم ولی از روی زمان اسکی ورزشکاران کاملاً معین بود که نمی توانستند این قدر یواش اسکی نمایند مگر اینکه کسی زمین می خورد! فکر می کنم علت این نوع اسکی هم به عدم حضور محمد کیادربندسری در آن رقابت بر می شود. موضوع در آن برهه این بود که چون محمد کیادربندسری که بهترین امتیاز جهانی را داشت در آن رقابت غایب بود می توانستند با این رقابت در تغییر امتیاز جهانی برخی اثرگذار باشند چرا که اعزام جهانی در پیش بود و فردی اعزام می شد که بهترین امتیاز را داشته باشد. حداقل هدف هم این بود که در انتها فصل بهترین امتیاز در اختیار محمد نباشد.

* جایی عنوان شده مدال قهرمانی آسیا که شما در سال 2015 به دست آوردید حق تان نبوده چرا که حضور اسکی بازان بالای 27 سال در آن مسابقه ممنوع بوده است؟

- این دوستان تا دو سال پیش می گفتند آن رقابت آسیایی مختص زیر 30 ساله ها بوده که من هم در آن موقع 5-6 ماه برای شرکت در آن فرصت داشتم. حالا آقایان عنوان می نمایند مسابقات برای زیر 27 ساله ها بوده است، با این سرعتی که دوستان در حرکتند بعید نیست سال بعد ادعا نمایند مسابقات مختص زیر 18 ساله ها بوده است!

آقایان فراموش نموده اند اگر من به مسابقه ای اعزام شده ام از سوی فدراسیون بوده است و من شخصی اعزام نشده ام. در واقع همه چیز به مکاتبات فدراسیون با کنفدراسیون اسکی آسیا باز می شود و باید از مسئولان وقت از روابط بین الملل گرفته تا دبیر و نائب رئیس کنفدراسیون اسکی آسیا که یک ایرانی است در این خصوص سوال کرد. در واقع برخی افراد دستپاچه جوری عقبگرد نموده اند و دنبال تخریب من ورزشکار هستند که اتفاقاً این باعث می شود خودشان بیش از پیش تخریب شوند.

* مشکل شما با فدراسیون فعلی از چه زمانی آغاز شد؟

- فکر می کنم این فدراسیون است که با من مشکل دارد و دلیل آن هم انتقاداتی است که نموده ام. باید عنوان کنم که انتقادهای من چیزی نبوده که قبلاً آن را با مسئولان فدراسیون مطرح ننموده باشم. متاسفانه صحبت هایی در خصوص من مطرح می نمایند که در شان یک فدراسیون نیست این طور مقابل قهرمانش بایستد. دوستان ادعا می نمایند در مسابقات قهرمانی آسیا 2015 کره جنوبی من سنم زیاد بوده ولی هیچ ادعایی در خصوص مسابقات قهرمانی آسیا سال 2018 که در دربندسر برگزار گردید ندارند. شاید من بنجامین باتن هستم و به جای اینکه سنم زیاد شود در طول سال سنم کم می شود. فقط این مورد نیست. مثال دیگری بزنم که در گذشته بارها دیده ایم که پیست ها مجوز بین المللی بودن را گرفته اند اما نتوانسته اند از سازمان استاندارد ایران تاییدیه بگیرند. این همه تناقض نشانه چیست؟

* شاید چون اغلب انتقادها از سوی شما مطرح شده این زاویه با شما وجود دارد؟

- من کاپیتان تیم ملی اسکی بودم و اصلاً وظیفه کاپیتان همین است. بعد از مسابقات آسیایی تعدادی از ورزشکاران با من صحبت کردند که حقوق و مزایا نداریم و ما هم موضوع را به رئیس کمیته، دبیر و … گفتیم و در نهایت موضوع را با آقای افتخاری مطرح کردم که ناراحت شدند و من را مدعی العموم نامیدند. متاسفانه این تفکر توطئه نسبت به من همواره وجود داشت. من پیشکسوتان را برای مراسم افطاری دعوت کردم گفته بودند در حال توطئه است یا حتی نشست های ما با المپین های جوان تر را قطع کردند.

* بعد از مصدومیت دو فصل قبل دیگر در تیم ملی فعالیت نداشتید؟

- بعد از مصدومیت به من گفتند نمی توانی در انتخابات شرکت کنی. متاسفانه ما را دوست نداشتند و نمی خواستند من در سیستم باشم چون گه گاه انتقاد می کردم. یکبار مصدومیت من مزید بر علت شد که بگویند شما در اردو حضور نداشتی. سال بعد فرم پر کردم و اقدام به شرکت در مسابقات کردم، هزینه کد فیز (فدراسیون جهانی) را هم ریختم ولی فعال نشد. من را از کمیته استعدادیابی هیات اسکی تهران برداشتند، مجوز مدرسه اسکی ام را ندادند، از ورودم به پیست های اسکی توچال و دیزین جلوگیری کردند و از هیچ کم لطفی به من دریغ نکردند. البته من پوستم کلفت است و آن قدر می مانم تا افرادی که در اسکی نیستند بفرایند.

* شاید این شیوه انضباطی برخورد با انتقادهای شما بوده است؟

- واضح بود که آقایان دوست نداشتند ما در اسکی باشیم و ما را وصله ناجور می دانستند. مگر در فدراسیون کمیته آلپاین یا کمیته انضباطی نمی توانست به موارد رسیدگی کند که دوستان خودشان دست به کار می شدند؟ شاید من وصله ناجور بودم وگرنه اگر انتقادی هم داشتم و حتی اگر انتقادم صحت نداشت باید کمیته مربوطه ورود می کرد. در گذشته وقتی مهدویان و حسن شمشکی رئیس کمیته بودند چون خودشان از قهرمانان بودند خیلی پیگیری می کردند و برای احقاق حق ما پافشاری می کردند ولی در ادامه افرادی آمدند که یا خودشان نخواستند کاری نمایند و یا وزن حضورشان کم بود.

* دوران ریاست آقای افتخاری رو به انتها است عملکرد وی را چطور می بینید؟

- افتخاری تقریباً یک سال و نیم اول با گروهی کار کرد که آقای سعادتمند چیدمان بازوی فنی را انجام داده بود. تقریباً فرایند خوبی در حال پیگیری بود، البته کمبودهایی هم وجود داشت که آن را گردن بی پولی و مسائل اقتصادی انداختند و ما هم قبول کردیم. متاسفانه در ادامه شرایطی به وجود آمد که بعد از دو سال هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد و خروجی دیده نشد. مدتی بعد که متوجه شدیم فدراسیون ماشین میلیاردی دارد به این نتیجه رسیدیم حتماً دیگر فدراسیون بدهکار نیست ولی همچنان ورزشکاران قربانی واژه بی پولی و بدهکاری هستند. ریخت و پاش ها گویای آن بود که پول وجود دارد ولی نه برای ورزشکار. انتقاد کردیم و اندکی بعد هم محروم شدیم.

* چه مدیری را مناسب اسکی می بینید؟

- مجموعه ای 28 سال با یک گروه خاص کار کرد و همان افراد در راس کار بودند و افتخاری هم با حمایت آنها وارد فدراسیون شد. نزدیک به سه دهه همه نتیجه عملکرد این افراد را دیدند. با توجه به سوابق ارزنده دکتر علی نژاد قطعاً امیدواریم که تصمیم درستی برای بهتر شدن اوضاع گرفته می شود. ایشان و دکتر سلطانی فر درایت ویژه ای دارند و قطعاً به عنوان متولی ورزش بیشتر از همه ما نگران اسکی هستند.

* پس معتقدید باید تغییرات گسترده در اسکی صورت گیرد؟

- واقعاً بدون تغییر هیچ اتفاق مثبتی در اسکی نخواهد افتاد. در چند دهه گذشته رئیس فدراسیون که از بومی های این رشته بود خودش هرگز جزو قهرمانان اسکی نبود اما چون با دیگران تعامل داشت کار را بدون تنش پیش می برد. ولی متاسفانه برخی پست ها و صندلی ها انحصاری شده بود و اجازه رشد به دیگران داده نمی شد.

* به نظر می رسد که گاهاً در بین خود خانواده اسکی هم تنش دیده می شود. مثلاً بین سر مربی سابق و جدید تیم ملی آلپاین. این طور نیست؟

- شاید این طور برداشت شود که تنش هایی وجود دارد ولی با آنالیز ابعاد مختلف معین می شود همه چیز سوتفاهم است. علیداد ساوه شمشکی در اظهاراتش عنوان نموده که مجموعه فنی ضعیف عمل نموده است. این مجموعه شامل افراد زیادی می شود از کمیته فنی و کادر فنی گرفته تا دبیر و … بازوهای اجرایی این کار هستند. وقتی می گویند مجموعه فنی این موضوع به سرمربی تیم ملی بر نمی شود کما اینکه علیداد ساوه شمشکی اتفاقاً در مصاحبه هایش بارها اعلام نموده بود تنها فرد فنی تیم های ملی باقر کلهر است. در صحبت های کلهر هم آمده که تجهیزات و لوازم در اختیارش قرار نگرفته است که به عهده کمیته مربوطه، کمیته فنی و اتفاقاً هماهنگی هایش بر عهده دبیر فدراسیون بوده است و ضعف مدیریتی باعث ایجاد تنش شد که البته هیچ بعید نیست دوستان خودشان به دنبال تفرقه افکنی در جامعه اسکی باشند. در واقع روال کار ساده و معین است. مربی برنامه هایش را می دهد و وظیفه فدراسیون تامین سخت افزار و ایجاد شرایط مطلوب اردوهاست. وقتی با مربی قطع همکاری می شود سخت افزارها از وی گرفته می شود که در خصوص علیداد هم این رخ داد ولی دلیلی نداشت که فدراسیون سرمربی جدید را دنبال تحویل دریافت تجهیزات بفرستد بلکه تجهیزات دریافتی از علیداد باید به وی داده می شد که کوشش کردند دو مربی را رودرروی هم قرار دهند.

* آینده اسکی را با این شرایط چطور می بینید؟

- بدون شک امروز در حساس ترین زمان اسکی هستیم. این خانواده اسکی هستند که تصمیم می گیرند عقبگرد داشته باشند یا با یک تغییر اساسی شانس خود را برای آغاز یک فرایند جدید آماده نمایند.

لیسون: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

مجله روگذر: مجله روگذر | مجله وقایع نگاری روزمره یک مهندس معماری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53164

به "اتهامی که به من وارد کردند درست نبود، اسکی درشرایط حساس واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتهامی که به من وارد کردند درست نبود، اسکی درشرایط حساس واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید