الکاظمی رسماً نخست وزیر عراق شد افشای شروط بعضی فراکسیون های سیاسی عراق بر الکاظمیاستقبال ایران از معرفی مصطفی عبداللطیف الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق

به گزارش مهسان بلاگ، مصطفی الکاظمی با دریافت رای اکثریت مجلس عراق، رسماً به عنوان نخست وزیر این کشور کار خود را شروع کرد.

الکاظمی رسماً نخست وزیر عراق شد افشای شروط بعضی فراکسیون های سیاسی عراق بر الکاظمیاستقبال ایران از معرفی مصطفی عبداللطیف الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق

به گزارش ایرنا، مجلس عراق در جلسه ای جنجالی که مقرر بود ساعت 9 شب به وقت محلی برگزار گردد اما به دلیل اختلافات فراکسیون ها به ساعت 12 شب به تعویق افتاد، با حضور 233 نماینده از مجموع 329 نماینده، به بخشی از اعضای کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.

نمایندگان حاضر در جلسه به استثنای نمایندگان فراکسیون دولت قانون (نوری المالکی) از مجموع 21 وزارتخانه به 15 وزیر پیشنهادی رای اعتماد و از موافقت با 4 وزیر پیشنهادی خودداری کرد.

در این جلسه تصمیم گیری درباره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه به دلیل وجود اختلافات بر سر وزیران پیشنهادی، به وقت دیگری موکول شد.

نمایندگان دولت قانون متشکل از 26 نماینده در اعتراض به کابینه پیشنهادی الکاظمی، ساختمان مجلس را ترک کردند.

مصطفی الکاظمی در آخرین ساعت باقی مانده به جلسه امشب مجلس، به درخواست بعضی فراکسیون ها، ناچار شد وزیران پیشنهادی برای بعضی از وزارتخانه ها را تغییر دهد.

آخرین فهرست وزیران پیشنهادی کابینه الکاظمی که از مجلس رای اعتماد گرفته اند شامل سپهبد ستاد عثمان الغانمی رییس ستاد کل ارتش عراق برای وزارت کشور، سپهبد ستاد آدینه عناد سعدون خطاب وزارت دفاع، نازنین محمد وسو وزارت مسکن و سازندگی، حسن محمد عباس وزارت بهداشت و محیط زیست، نبیل کاظم عبدالصاحب وزارت آموزش عالی و ارکان شهاب احمد برای وزارت ارتباطات برگزیده شدند.

عدنان درجان مهاجم معروف اسبق تیم ملی فوتبال عراق متصدی وزارت ورزش و جوانان شده است.

ناصر حسین بندر برای وزارت حمل و نقل، علی حمید مخلف محسن برای وزارت آموزش و پرورش، علی حیدر عبدالامیر عباس برای وزارت دارایی، عادل حاشوش برای وزارت کار، منهل عزیز محمد عبدالرحمن وزارت صنایع و معادن، ماجد مهدی حنتوش وزارت برق، خالد بتال نجم عبدالله وزارت برنامه ریزی و مهدی رشید مهدی متصدی وزارت منابع آبی از مجلس رای اعتماد گرفتند.

در مقابل، نوار نصیف جاسم برای وزارت بازرگانی، اسماعیل عبدالرضا برای وزارت کشاورزی، هشام صالح داوود سلمان وزارت فرهنگ، ثناء حکمت جرجیس وزارت مهاجران و رانده شدگان و خالد الشوانی برای وزارت دادگستری از مجلس رای اعتماد نگرفتند.

وزیرانی که رای اعتماد از مجلس گرفتند، سوگند قانونی یاد کردند.

دولت مصطفی الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور عادل عبدالمهدی می گردد که در 29 نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه 98) استعفای خود را تقدیم نموده است.

دولت الکاظمی در یک مدت یکساله موظف است فضا را برای انتخابات زودهنگام مجلسی مهیا و عراق را در برابر چالش بهداشتی ناشی از کرونا و مالی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت نموده و در سریع ترین زمان ممکن بودجه 2020 را به مجلس ارائه کند.

به درخواست بیشتر فراکسیون های شیعه در مجلس عراق، رییس جمهوری این کشور در نهم آوریل گذشته (21 فروردین ماه 99) مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید نموده بود.

-

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: عصر ایران
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48148

به "الکاظمی رسماً نخست وزیر عراق شد افشای شروط بعضی فراکسیون های سیاسی عراق بر الکاظمیاستقبال ایران از معرفی مصطفی عبداللطیف الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکاظمی رسماً نخست وزیر عراق شد افشای شروط بعضی فراکسیون های سیاسی عراق بر الکاظمیاستقبال ایران از معرفی مصطفی عبداللطیف الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید