دلایل افزایش قیمت جو، پیش بینی تولید10میلیون تن خوراک دام آماده

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، تورج صارمی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و صندلی دام وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری با بیان اینکه خوراک دام 60 تا 70 درصد بر روی قیمت محصولات دامی تاثیرگذار است، گفت: همچنین با توجه به تاثیر خوراک بر روی کیفیت محصولات دامی همیشه توجهی جدی به کیفیت صنعت خوراک دام وجود داشته است.

دلایل افزایش قیمت جو، پیش بینی تولید10میلیون تن خوراک دام آماده

وی با اشاره به اینکه در سال 96 بالغ بر 14 میلیون تن محصولات دامی اعم از گوشت قرمز، شیر، مرغ و... در کشور فراوری شد گفت: ارزش ریالی این فراوریات 608 هزار میلیارد ریال بوده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بالغ بر 427 هزار میلیارد ریال خوراک باری این فراوریات مصرف نموده ایم، افزود: به عبارتی ما بالغ بر 72 میلیون تن خوراک دام را در سال 96 مصرف نموده ایم که اقلام آن متفاوت بوده است.

به گفته صارمی ارزش خوراک آماده کارخانجات نیز 122 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به مهمترین کشورهای فراوری نماینده خوراک دام افزود: در سال 2017 چین، آمریکا، برزیل، هند، اسپانیا، مکزیک و روسیه 7 کشور مهم فراوری نماینده خوراک دام در جهان بوده اند که نصف خوراک جهان را این کشورها فراوری می نمایند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و صندلی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، همچنین افزود: استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، فارس، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان و اصفهان استان های مطرح کشور در سال 96 در زمینه فراوری خوراک دام هستند.

صارمی با اشاره به رشد فراوری خوراک آماده دام از سال 92 تا 96 توضیح داد: متوسط رشد سالیانه صنعت در کشور طی این سالها حدود 12 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 10 میلیون تن خوراک آماده در کشور فراوری می گردد، گفت: پیش بینی می گردد در امسال نیز میزان خوراک در همین حدود باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و صندلی امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نرخ رشد سالیانه صادرات خوراک آماده به طور متوسط 33 درصد بوده است.

صارمی با بیان اینکه در سال 1390، به میزان 26 هزار تن خوراک دام، طیور و آبزیان از کشور صادر شده است، افزود: در سال 96 این عدد به بالغ 208 هزار تن به ارزش 83 میلیون دلار رسید.

وی افزود: در راستای ظرفیت سازی و توسعه کارخانجات فراوری نماینده خوراک آماده دام نظام نظارت فنی و کنترل کیفی اجرایی شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و صندلی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران (فید اکسپو) افزود: این همایش و نمایشگاه که از 20 تا 22 مردادماه در تهران برگزار می گردد در راستای ظرفیت و افزایش کیفیت در صنعت خوراک دام برگزار می گردد.

وی گفت: 33 کشور از جمله آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، اکراین، انگلستان، ایرلند، برزیل، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، هند و نروژ در این نمایشگاه حضور دارند.

صارمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار ادامه داد: در حال حاضر با اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام، بازار نهاده ها رو به تعادل می رود ضمن اینکه این شرکت برنامه خرید بیش از 2 میلیون تن انواع نهاده های دامی را برای کنترل شرایط بازار در دستور کار خود قرار داده بود که بعضی از این نهاده ها وارد کشور شده و مابقی نیز در حال ترخیص است.

وی توضیح داد: طبق گزارشات گمرک در روند واردات نهاده ها با هیچ گونه مسئله ای روبرو نیستیم و این اقدام به سهولت انجام می گردد.

صارمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دلایل افزایش 25 درصدی قیمت جو در بازار گفت: هر ساله زمانی که ما از فصل بهار به فصل تابستان می رسیم با توجه به شرایط گرما و افزایش دما عرضه علوفه های دستی به بازار کم می گردد و ظرفیت مراتع نیز کاهش می یابد. همین مسئله باعث می گردد تقاضا برای نهاده هایی مانند جو در بازار زیاد گردد. که همین مسئله دلیل افزایش قیمت جو در بازار است.

وی افزود: رصدهایی که انجام داده ایم نشان می دهد برنامه ریزی های انجام گرفته در فراوری جو توسط معاونت امور زراعت محقق شده و با توجه به اینکه 150 هزار هکتار از اراضی جو هنوز در بعضی استانهانها هنوز برداشت نشده است پیش بینی فراوری در امسال محقق می گردد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و صندلی امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام بالغ بر 400 هزار تن جو در برنامه خرید خود داشته که این میزان جلو خریداری شده و به تدریج وارد بازار می گردد.

صارمی توضیح داد: به محض اینکه عرضه این نهاده در سطح تشکل های استانی انجام گردد قیمت آن در بازار تعدیل خواهد شد.

در ادامه این نشست، مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در خصوص اهمیت استفاده از خوراک دام آماده گفت: طبق جلساتی که با انجمن کشتارگاه های ایران داشته ایم، فراورینمایندگانی که از خوراک آماده برای فراوری مرغ استفاده می نمایند، 6 تا 8 درصد افت لاشه کمتری در کشتارگاه ها دارند که اگر این رقم را در 2 میلیون و 200 هزار تن محصول فراوریشده در کشور در این حوزه محاسبه کنیم، رقم چشم گیری می گردد.

وی ادامه داد: در هیچ کجای جهان واحدهای دامداری و مرغداری با آسیاب و میکسر خوراک تهیه نمی نمایند و ما نیز باید به سمتی برویم که که از خوراک آماده دام و طیور استفاده کنیم.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 23904

به "دلایل افزایش قیمت جو، پیش بینی تولید10میلیون تن خوراک دام آماده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل افزایش قیمت جو، پیش بینی تولید10میلیون تن خوراک دام آماده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید