ضربه مهلک کرونا به دوومیدانی ایران، سهمیه ای که پرید!

به گزارش مهسان بلاگ، اگرچه تعویق المپیک برای بعضی ورزشکاران ایران سودمند بود اما دوومیدانی ایران با مسائل زیاد از جمله احتمال از دست دادن سهمیه ماراتن روبه رو شد.

ضربه مهلک کرونا به دوومیدانی ایران، سهمیه ای که پرید!

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران، المپیک را باید انگیزه اول و آخر تمام ورزشکاران دانست. وقتی المپیک توکیو برای نخستین بار در طول تاریخ ورزش جهان با یک سال تعویق روبرو شد؛ بعضی ورزشکاران از این اتفاق خوشحال و بعضی دیگر به خاطر تمرینات زیاد و آمادگی مطلوب، آب سردی بر پیکرشان ریخته شد. طبیعی بود بعضی از ورزشکاران به خاطر عدم کسب سهمیه المپیک، عدم آمادگی کافی و مصدومیت از تعویق یک ساله المپیک استقبال نمایند. بعضی دیگر از شرایط پیش آمده احساس ناراحتی نمایند. در این میان عده ای از ورزشکاران هم به دلیل شرایط سنی از تعویق المپیک استقبال نکردند چراکه حفظ آمادگی بدنی آن ها تا یک سال آینده کار سختی است. ب این وجود به تعویق افتاد المپیک برای بعضی فرصتی است تا به سهمیه برسند. اما عملاً در بعضی از رشته های ورزشی به خصوص دوومیدانی فرصت کسب سهمیه از بین می رود.

فدراسیون دوومیدانی در یک سال گذشته آبستن حواشی های متعددی بوده است. درست مهرماه سال گذشته بود که دوره چهار ساله مجید کیهانی که می توان آن را پرحاشیه ترین دوره ریاست در فدراسیون دوومیدانی نامید، به انتها رسید و ایرج عرب سکان دار موقت فدراسیون دوومیدانی شد. در آن مقطع زمانی با توجه به کارنامه ناپیروز عرب در پرسپولیس حضورش در فدراسیون دوومیدانی با انتقادهای زیادی به همراه داشت. به خصوص این که عرب سررشته ای از شرایط دومیدانی نداشت.

با این حال عرب تا زمان برگزاری مجمع اسفندماه سال گذشته بود سرپرست این فدراسیون را بر عهده داشت تا این که ریاست فدراسیون در مجمع انتخاباتی به افشین داوری رسید. مجمعی که با حواشی زیادی همراه بود؛ چراکه بعضی روسای هیئت های استانی معتقد بودند به دلیل شیوع ویروس کرونا صلاح نیست انتخابات برگزار گردد، اما وزارت ورزش و جوانان بلاتکلیفی فدراسیون دوومیدانی را بدتر از کرونا می دانست و به همین خاطر با وجود همه مخالفت ها مجمع انتخاباتی این فدراسیون برگزار گردید.

هر چند که بعد از آن وزارت ورزش و جوانان این انتخابات را ابطال اظهار داشت و ریاست فدراسیون دوومیدانی هم از افشین داوری گرفته شد. به این ترتیب مهدی مبینی به عنوان سرپرست در این فدراسیون ایران مشغول به کار شد. البته که مسائل رشته مادر همواره پابرجاست؛ عدم منابع اقتصادی،نداشتن محل مناسب برای تمرین همه قصه تکراری دوومیدانی ایران در این سال های اخیر بوده است. اما این روزها نکته ای که کمتر کسی به آن توجه می نماید سهمیه ای که با توجه به شرایط موجود ممکن است از از دست برود.

محمد جعفر مرادی دونده ماراتن ایران که در المپیک ریو حضور داشت؛ با شرایط پیش آمده شرایط نامشخصی در المپیک توکیو دارد. به این خاطر که او باید در بهترین فصل که هم اکنون است مسابقات خود را یکی پس از یکی از سر بگذراند، اما حالا به خاطر شیوع ویروس کرونا رقابت های او یکی پس از دیگری لغو می گردد. زمانی هم که طبق پیش بینی فدراسیون جهانی دوباره مسابقات باید از سر گرفته گردد در فصل برگزاری مسابقات دوی ماراتن نیست. ضمن اینکه اگر کسب سهمیه او هم به سال آینده موکول گردد عملاً در دو سه ماه مانده به المپیک نمی تواند پیروز به کسب سهمیه گردد بنابراین ممکن است این سهمیه برای دوومیدانی ایران از دست برود.

ابطال سهمیه های المپیک در راه است؟

در حال حاضر زمزمه عدم برگزاری المپیک در تابستان سال آینده شنیده می گردد؛ با توجه به ناشناخته بودن ویروس کرونا و همچنین نساختن واکسن این ویروس تا به الان ممکن است المپیک توکیو در سال 2021 هم با چالش روبرو گردد. البته تکلیف سهمیه های المپیک بعد از تعویق المپیک هنوز نامشخص است. فدراسیون جهانی دومیدانی اعلام نموده که به زودی نحوه کسب سهمیه را اطلاع رسانی می نماید و شاید این احتمال وجود داشته باشد که سهمیه هایی که ورزشکاران توانستند کسب نمایند باطل گردد. البته شنیده می گردد قرار است شرایط کسب سهمیه کمی آسان گردد اما هنوز هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد.

بدبیاری های دوومیدانی به همین جا ختم نمی گردد. زمانی که ملی پوشان در اوج آمادگی برای آوردگاه توکیو بودند شیوع ویروس کرونا شرایط را برای ورزش جهان به هم ریخت. احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان پیروز به کسب سهمیه المپیک شد و یکی از شانس های اصلی مدال دوومیدانی در المپیک محسوب می گردد، اما متأسفانه مبتلا به کرونا شد و به گفته خودش با مرگ دست و پنجه نرم کرد و روزهای سختی را پس از ابتلا به این ویروس سپری کرد.

البته حدادی پیروز شد این ویروس منحوس را شکست دهد و هم اکنون تمرینات خود را از سر گرفته است، ابتدا تمرینات سبک را شروع و بعد از آن قرار است اواخر اردیبهشت کم کم تمرینات خود را پرفشار کند. اما موضوعی که نباید نادیده گرفت فاصله دریافت او از شرایط جسمانی اش و آمادگی است. حدادی به خوبی می داند برای المپیک توکیو باید رکوردی بالای 66 متر داشته باشد و این در حالی است که قبل از ابتلا به کرونا پرتاب او در این حد و اندازه کار راحتی نبود.

حالا پس از ابتلای او به این بیماری اگرچه پیروز به شکسته این ویروس شد؛ اما حریفانش پرتاب های خیلی بالاتری داشتند و حدادی در آخرین پرتاب خود 65.10 را به ثبت رساند. به گفته خودش فعلاً پرتاب 65 متری را هدف خود قرار داده است و باید دید به این رکورد می رسد یا خیر. البته که حدادی پشتکار و توان خود را بارها ثابت نموده است، اما نباید فراموش کنیم که فاصله دریافت و انجام ندادن بازی بدترین اتفاق برای یک ورزشکار محسوب می گردد. ضمن اینکه بعضی نگرانی ها از بابت ایجاد تنگی نفس زیر فشار بالای تمرینات سخت و سنگین برای قهرمان پرتاب دیسک کشورمان به وجود آمده است.

در هر حال مسائلی که دوومیدانی کاران ایران به خاطر تعویق یک ساله المپیک با آن روبرو شدند زیاد است. اما بحث ریاست فدراسیون دوومیدانی هم یک چالش عظیم برای آن ها است و حالا این امیدواری وجود دارد که حداقل بعد از ماه مبارک رمضان شرایط برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی فراهم گردد؛ چراکه ورزشکاران این رشته باید در یک زمان مشخصی تمرینات خود را شروع نمایند تا به اوج آمادگی برسند. اگر ریاست مشخصی در این فدراسیون وجود نداشته باشد مسائل همیشگی دوباره تکرار می گردد و شاید این بار شرایط بدتر از گذشته باشد.

4057/

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 55392

به "ضربه مهلک کرونا به دوومیدانی ایران، سهمیه ای که پرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه مهلک کرونا به دوومیدانی ایران، سهمیه ای که پرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید