ضرورت توجه به تنوع بخشی به تامین منابع اقتصادی در آموزش عالی

به گزارش مهسان بلاگ، معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: توجه به درآمدزایی در آموزش عالی باید به گونه ای باشد که از توجه به سایر وجوه غفلت نشود.

ضرورت توجه به تنوع بخشی به تامین منابع اقتصادی در آموزش عالی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمد تقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی با معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری تاکید نمود: مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در توسعه کشور، مسئولیتی همه جانبه است و تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مالی را در برمی گیرد. بنابراین توجه به درآمدزایی در آموزش عالی باید به گونه ای باشد که از توجه به سایر وجوه غفلت نگردد.

در این نشست مجازی که با حضور مدیران وزارت عتف و سازمان برنامه و بودجه و معاون سازمان امور اداری و استخدامی کشور در محل وزارت علوم برگزار گردید، نظرپور با بیان اینکه که در بیشتر دانشگاه های برتر دنیا، کماکان بخش عمده ای از هزینه های دانشگاهی به طرق مختلف، از بودجه های دولتی تأمین می گردد، گفت: نباید انتظار داشت راهکارهای پیشنهادی با روندی که باید در بلندمدت طی گردد به سمتی جهت گیری گردد که دانشگاه ها را به طور کلی از بودجه های دولتی مستغنی سازد.

وی اضافه نمود: در آنالیز 7 دانشگاه برتر دنیا ملاحظه می گردد که تامین اعتبار دانشگاه های فوق از محل درآمد عمومی دولت ها از حدود 30 %تا 73 % متغیر است و پژوهش نقش مهمی در کسب درآمد اختصاصی بعضی از دانشگاه ها (مثل کمبریج با درآمد حدود 27 % از پژوهش) دارد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه شهریه دانشجویی به عنوان یک منبع تامین مالی در بسیاری از دانشگاه های دنیا مورد توجه است، گفت: در کشورهای کره جنوبی و ژاپن که در عرصه علم و تکنولوژی جزو دانشگاه های مطرح دنیا هستند به ترتیب شهریه 67.5 درصد و 65.8 درصد از کل بودجه دانشگاه را تشکیل می دهد، در حالی که این رقم در انگلستان 20 درصد است.

اعتبارات هزینه ای دانشگاه های کشور در سال های اخیر

نظرپور درخصوص اعتبارات هزینه ای دانشگاه های کشور در سال های 1396 تا 1399 در قالب برنامه ششم توسعه گفت: اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است که این اعتبارات در همه دانشگاه ها و مراکز آموزشی به یک نسبت مساوی نیست و معمولاً دانشگاه های عظیم سهم بیشتری از این اعتبارات را دریافت می نمایند. مثلاً در سال 1396 سهم دانشگاه های عظیم از بودجه دولتی 69 درصد بوده، در دانشگاه های تعیین استان ها 88 درصد و در سایر دانشگاه ها 90 درصد بوده است. وی اضافه نمود: این سهم در سال 1399، به ترتیب 74 درصد، 90 درصد و 92 درصد است و این نشان دهنده وابستگی فراوان دانشگاه ها به بودجه عمومی دولت است و هر چه دانشگاه از قدمت کمتری برخوردارند، درصد این وابستگی بیشتر است.

نظرپور خاطرنشان کرد: در طول اجرای برنامه ششم توسعه، میزان منابع عمومی از کل اعتبار در دانشگاه های عظیم 72 درصد، در دانشگاه های تعیین استان ها 89 درصد و در سایر دانشگاه ها 92 درصد بوده است. همچنین میزان میانگین درآمد اختصاصی از کل اعتبار در طول چهار سال برنامه ششم توسعه به ترتیب 28 درصد، 11 درصد و 8 درصد بوده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود به سهم حقوق و مزایای کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی از محل اعتبارات هزینه ای ابلاغی قانون بودجه سال 1398 اشاره نمود و گفت: بر این اساس دانشگاه های عظیم 65 درصد، دانشگاه های تعیین 66 درصد و سایر دانشگاه ها 69 درصد از اعتبارات هزینه ای خود را در این سال با عنوان حقوق و مزایا به کارکنان خود پرداخت نموده اند.

نظرپور با اشاره به افزایش و ترمیم حقوق کارکنان در سال 1399 گفت: با این حساب چنانچه 81 درصد بودجه مصوب سال 99 به دانشگاه ها پرداخت گردد، این مبلغ صرفاً به پرداخت حقوق و مزایا تعلق می گیرد؛ لذا از مسئولین سازمان برنامه و بودجه درخواست می گردد که به بودجه دانشگاه ها یاری گردد تا این میزان افزایش یابد.

وی با اشاره به بعضی از چالش های مالی در حوزه آموزش عالی گفت: شرایط تحریم مالی و مسائل مالی ناشی از آن، عدم تخصیص به موقع منابع مالی مصوب سالیانه بخش عمومی دولت، تعارض قوانین و بخشنامه های جدید دولتی با آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ها، عدم بازنگری در برنامه های توسعه بلند مدت آموزش عالی و عدم تحقق کامل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را می توان به عنوان موارد عمده چالش های مالی در حوزه آموزش عالی برشمرد.

نظرپور درخصوص تنوع بخشی به تامین منابع مالی دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها می توانند از محل هایی همچون بنیاد حامیان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها، معافیت ها و حمایت های تسهیلاتی، استفاده از ظرفیت های ایرانیان مقیم خارج، استفاده از خدمات شهرداری ها و سایر سازمان ها برای برقراری و تسهیل ارتباط میان بدنه اجرایی و مالی با بدنه علمی و تحقیقاتی و استقرار دولت الکترونیک برای کاهش هزینه ها، به عنوان منابع تامین مالی دانشگاه ها و کاهش هزینه ها استفاده نمایند.

انتهای پیغام/

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48764

به "ضرورت توجه به تنوع بخشی به تامین منابع اقتصادی در آموزش عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به تنوع بخشی به تامین منابع اقتصادی در آموزش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید