فقه اسلامی توجه ویژه ای به کسب اسلامی و آداب آن دارد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، کتاب اخلاق و احکام کسب و کار نوشته محمدصادق علیپور، نویسنده کتاب و مدرس دانشگاه یکشنبه یکم تیرماه به صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم پخش شد.

فقه اسلامی توجه ویژه ای به کسب اسلامی و آداب آن دارد

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

در دنیای نوین و صنعتی امروز و با گسترش بازارها که با پیچیدگی های فراوانی همراه است، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از ضروریات به شمار می آید. رفتارهای اخلاقی سازمان ها و کارکنان همواره مورد قضاوت قرار می گیرد و تصویری را در اذهان عموم شکل می دهد. یکی از موضوعاتی که از سوی حاکمان و مدیران کارآمد در سطوح جامعه و سازمان ها دنبال می گردد، ایجاد بسترهای مناسب برای نیروی انسانی شاغل در فضای کسب و کار است تا با احساس مسئولیت و تعهد کامل و پایبندی به اصول اخلاقی به فعالیت روزانه خود بپردازند.

ساختار این مجموعه از موضوعات مختلف در حوزه اخلاق و احکام کسب و کار تشکیل شده است که شامل هفت فصل است. فصول این کتاب به ترتیب از مفاهیم و کلیات، اخلاق در حرفه و عمل، مبانی بینشی و فقهی کسب و کار، مبانی ارزشی کسب و کار، احکام کسب و کار، اخلاق کلان نگر و تأثیر آن بر رشد مالی و همچنین ترویج و اجرای برنامه های اخلاق تشکیل شده است.

محمدصادق علیپور، نویسنده و مدرس دانشگاه در ابتدای نشست گفت: کتاب اخلاق و احکام کسب و کار بر اساس سرفصل های پیش بینی شده درس اخلاق و احکام کسب و کار برای دانشجویان رشته های مدیریت و بازرگانی تهیه شده است.

وی سپس به پیشینه کسب و کار اشاره کرد و گفت: اگر به هزاران سال قبل برگردیم زمانی که جمعیت اندک بود هر کسی بنا به ضروریات و اقتضائات به کسب غذا و مواد غذایی دست می زده و نیاز نبوده که به تجارت و کسب و کار که به شکل المان امروزی بود بپردازد. به مرور جمعیت گسترش پیدا می کند و انسان یاد می گیرد که کشت و کار داشته باشد و تولید کند. همچنین می آموزد که تجارت کند و بازرگانی داشته باشد و با پیدایش بازارها فرصت می کند دیده گردد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از سه هزار سال پیش انسان ها یاد گرفتند تبادل داشته باشند، مباحث ارزشی در آن هزاره ها وجود نداشته و به مرور زمان انسان ها یاد می گیرند که در کنار هم بودن باید یکسری مجموعه قوانین و مقررات را وضع کنند و پشت همه این ها موازین ارزشی وجود داشته است.

علیپور اضافه کرد: حتی می بینیم که در هزاران سال قبل اگر هیچ مقرراتی نبوده است انسان ها دوست دارند که مواردی را در مایملک خود قرار دهند. از این مسایل شروع مباحث و کسب و کار پدید می آید و انسان ها یاد می گیرند که چگونه داد و ستد کنند بدون این که ارزش طلا و سکه و دینار کاهش پیدا کند و زمانی که به مشکل و یا اختلافی برمی خوردند به حکام محلی مراجعه می کردند و حکام محلی نیز مشروعیت خود را از جامعه می گیرند.

وی ادامه داد: در جامعه چیزی را نمی توانید تولید کنید بلکه باید از نظر شرعی با قوانین جامعه همسانی داشته باشد و از بایدها و نبایدها پیروی کند. تولیدکننده باید خطوط قرمز جامعه خود را بشناسد و بر اساس آن قوانین دست به تولید بزند. شاید در یک کشوری تولید یک کالا مجوز داشته باشد و با قلمرو کشور ما در تضاد باشد و این محدویت باعث گردد که تولید و یا تبادل آن کالا را کنار بگذارید.

علیپور اظهار داشت: نکته ای که اهمیت دارد اعتمادسازی براساس قوانین درست است. وقتی تولیدکننده کالایی را تولید می کند باید اعتماد داشته باشد که به جامعه برمی گردد زیرا یک طرف عرضه و طرف دیگر تقاضا را داریم. اخلاق نیز در فضای کسب و کار به عنوان سرمایه و یک مزیت رقابتی شناخته می گردد و این مزیت رقابتی است که می تواند تولید برند را روز به روز افزایش دهد.

وی اضافه کرد: آنچه به دانشجویان منتقل می گردد آن خط کش متر و معیار است که باید درست تعبیر گردد که حداکثر مطلوبیت را به مشتری برساند بدون کمترین نارضایتی. زیرا قرار نیست که خریدار درگیر یک کالا گردد، تولید یک اتومبیل برای خریدار باید در خدمت او قرا بگیرد بدون هیچ مسئله ای نه این که خریدار درگیر آن گردد و هر روز بخشی از آن ایجاد اشکال کند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: مجموعه قوانین حکم می کند که آن را درست تعبیه کرده باشیم و به دست مشتری برسانیم و اگر غیر از آن باشد اخلاق تولید از بین رفته است. همچنین در این زمینه باید فضای رقابتی ایجاد گردد و تولید کننده کالا را به روز نگه دارد که بتواند فضای رقابتی را تصاحب کند و بازار را از دست شما خارج کند.

وی اظهار داشت: در اقتصاد کلان بحث درآمد مطرح می گردد که مازاد آن باید در بحث پس اندازها باشد. یکی از عوارض و مسائل این حوزه که می تواند ما را در دست انداز بندازد تا منابع مالی را به شکل بهینه استفاده نکنیم این است که این منابع از طریق افراد سودجو در اختیار قرار گیرد. منابع مالی باید درست در جای خود نشسته باشد و بتواند چرخه اقتصاد را بچرخاند.

علیپور ادامه داد: نکته ای که در این کتاب تاکید می کنیم نگاه کلان و اخلاق کلان است که باید بر اصول پایبند باشد و اگر منابع درست تجهیز گردد و تولید افزایش پیدا کند رفاه نیز در جامعه افزایش می یابد و در ساخت و تولید نیز همان طور است که اگر بر اساس این موازین پیش نرود اتلاف منابع است و گاهی نیز این طور نیست که هر کالایی را تولید کنید منابع در اختیار قرار گیرد.

وی در سرانجام سخنانش به اخلاق و احکام در اسلام و ادیان دیگر اشاره کرد و گفت: اسلام آمده تا پایه های اخلاق را در جامعه پیاده کند و قوانینی را وضع کرده تا انسان ها روزی حلال کسب کرده و از تامین معاش غافل نشوند. فقه اسلامی توجه ویژه ای به کسب اسلامی و آداب آن دارد. در بازارهای قدیم ایران دانستن شرعیات کسب یکی از شرایط مهم برای ورود به کسب و کار بوده است.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53028

به "فقه اسلامی توجه ویژه ای به کسب اسلامی و آداب آن دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقه اسلامی توجه ویژه ای به کسب اسلامی و آداب آن دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید