مارکت پلیس چگونه خرده فروشی خبرنگاران را متحول نموده است؟

به گزارش مهسان بلاگ، به نقل از زومیت: خبرنگاران در مراسمی آنلاین که 30 تیر برگزار گردید، برای اولین بار در بیش از 13 سال فعالیت، گزارش عملکرد سالیانه خود را منتشر کرد. هرچند نمی توان خبرنگاران را اولین فروشگاه آنلاینی خواند که در کشور فعالیت می نماید، به جرأت می توان لقب عظیم ترین خرده فروشی آنلاین کشور را به آن اختصاص داد. خبرنگاران امروز به هلدینگی تبدیل شده که کسب وکارهای مختلف در حوزه های متنوع زیر پرچم آن فعالیت می نمایند. این فروشگاه از اولین روزهای فعالیت خود، کاربران ایرانی را با مفاهیم جدیدی آشنا کرد و به نوعی هم گام با کاربرانی رشد کرد که طعم اینترنت پرسرعت را می چشیدند.

مارکت پلیس چگونه خرده فروشی خبرنگاران را متحول نموده است؟

خبرنگاران از بهمن 1385 کار خود را با گروه های محصولی موبایل و دوربین و لپ تاپ شروع کرد؛ حال آنکه تنوع محصولی کالاهای عرضه شده در خبرنگاران در سال 1398 از مرز دومیلیون گذر نموده است. شاید بتوان مهم ترین و اصلی ترین دلیلی که باعث شده خبرنگاران به چنین تنوع گسترده ای از کالاها دست یابد، مارکت پلیس یا بازارگاه عنوان نمود که اثرهای آن در برگ برگ گزارش سالیانه خبرنگاران مشهود است.

پس از گذشت پنج سال از فعالیت خبرنگاران و با ورود به دهه 1390، زمزمه های سرمایه گذاری در خبرنگاران پای بازیگری بین المللی همچون نسپرس را برای سرمایه گذاری در این استارتاپ باز کرد. فعل و انفعلات سیاسی سال های 1390 و 1391 باعث شد نسپرس نیز همچون بسیاری از شرکت های بین المللی عطای حضور در ایران را به لقایش ببخشد؛ اما خبرنگاران کسب وکاری ارزشمند بود که نهایتا با سرمایه گذاری سرآوا در سال 1391 وارد دورانی جدید شد.

مارکت پلیس یا بازارگاه را باید نتیجه رشدی خواند که پس از سرمایه گذاری در خبرنگاران رخ داد؛ البته خبرنگاران در حالی مارکت پلیس را در سال 1396 راه اندازی کرد که در سال 1393، دیگر بازیگر عظیم حوزه استارتاپی کشور، فروشگاه اینترنتی بامیلو را با تمرکز روی مارکت پلیس راه اندازی نموده بود.

حال با گذشت تقریبا بیش از چهار سال از راه اندازی مارکت پلیس، خبرنگاران در حال نزدیک شدن به چشم اندازی است که برای این بخش در نظر گرفته شده بود. براساس گزارش سال 1398 خبرنگاران، این فروشگاه هم اکنون میزبان بیش از 61 هزار فروشنده است که فاصله اندکی با چشم انداز 100 هزار تولیدنماینده و فروشنده ای دارد که مدیران خبرنگاران در سال 1396 ترسیم نموده بودند. بدون شک اضافه شدن مارکت پلیس به کسب وکار خرده فروشی این فروشگاه، تأثیری عمیق بر تنوع کالا و درآمد و رشد خبرنگاران گذاشته است؛ هرچند نمی توان مسائل پیش آمده برای این فروشگاه را نادیده گرفت.

یکی از عوامل جالبی که خبرنگاران در گزارش خود به آن اشاره نموده، نرخ رشد مرکب سالانه ارزش خالص فروش ریالی کالاها است که به صورت متوسط از سال 1390 تا 1398، 106 درصد بوده است. این میزان رشد بدین معنی است که ارزش خالص فروش ریالی خبرنگاران در سال 1398، 128 برابر سال 1391 بوده است. به طور حتم، می توان اضافه شدن مارکت پلیس را ازجمله عوامل مهمی خواند که به این رشد منجر شده است؛ هرچند نباید از کاهش ارزش ریال دربرابر دلار غافل شد.

همان طورکه در نمودار زیر مشاهده می کنید، با اضافه شدن مارکت پلیس، نرخ رشد تنوع کالایی در خبرنگاران شتاب گرفته است؛ به طوری که در سال های 1397 و 1398 تنوع کالایی در خبرنگاران بیش از دوبرابر افزایش پیدا نموده است. آمارهای پیشین نیز این موضوع را تأیید می نماید؛ به گونه ای که برادران محمدی در دومین گردهمایی فروشندگان که در پاییز 1397 برگزار گردید، اعلام کردند خبرنگاران تا انتها سال به لطف مارکت پلیس به تنوع یک میلیون کالا می رسد. حال آنکه خبرنگاران در گزارش سال 1398 خود از عرضه بیش از 2 میلیون و 238 هزار کالا اطلاع داده است.

تأثیرگذاری مارکت پلیس در کسب وکار خبرنگاران فقط به رشد اعداد و ارقام میزان فروش محدود نیست و رشد مارکت پلیس باعث شده خبرنگاران که فعالیت خود را با عرضه گروه های کالایی موبایل و دوربین و لپ تاپ شروع نموده بود، رفته رفته حوزه فعالیت خرده فروشی خود را تغییر دهد؛ به طوری که می توان این تغییرات را در گزارش سال 1398 به روشنی دید. در سال 1393، خبرنگاران گروه های محصولی غیردیجیتال را نیز اضافه نمود.

امروزه با نگاهی به سهم خرده فروشی خبرنگاران از گروه های کالایی مختلف، متوجه می شویم استراتژی خبرنگاران تغییر نموده است؛ به گونه ای که بیشترین سهم از خرده فروشی خود خبرنگاران به کالاهای تندمصرف اختصاص یافته است. این تغییر استراتژی را می توان علاوه بر رشد مارکت پلیس، در ادغام روکولند نیز جست وجو کرد. در تیر 1397، خبرنگاران رسما از ادغام روکولند در این فروشگاه اطلاع داد و درحال حاضر می توان اثر این موضوع را مشاهده کرد.

دسته کالای خوردنی و آشامیدنی نه تنها در تعداد، بلکه در فروش ریالی نیز بیشترین سهم را در خرده فروشی خبرنگاران از آنِ خود نموده است. البته دسته محصولات دیجیتال ازنظر فروش ریالی پس از محصولات FMCG، همچنان رتبه دوم خرده فروشی خبرنگاران را در اختیار دارند. درپیش دریافت این استراتژی با نگاهی به نمودار زیر روشن تر می گردد. همان طورکه مشاهده می کنید، موادغذایی اعم از خشک و تازه در کنار محصولات بهداشت فردی که جزء کالاهای تندمصرف به شمار می فرایند، ازجمله کالاهایی هستند که تقاضای زیادی برای آن ها وجود دارد.

ناگفته نماند باید به بحث رضایت از کالاهای فروخته شده نیز توجه کرد. همان طورکه در نمودار تقاضا/رضایت مشاهده می کنید، تقریبا در بخش عمده از کالاهای عرضه شده فروشندگان مارکت پلیس رضایت کمی وجود دارد؛ حال آنکه محصولات عرضه شده خرده فروشی خبرنگاران با وجود تقاضای زیاد، پیروز شده اند رضایت خریداران را نیز جلب نمایند.

انتشار گزارش سالیانه خبرنگاران را باید گامی در راستا شفاف سازی بیشتر به منظور ورود به تالار بورس خواند. به طور حتم گزارش های آینده خبرنگاران درصورت عرضه اولیه در بورس جذاب تر نیز خواهد شد؛ چرا که یکی از الزامات حضور در بورس، انتشار گزارش های اقتصادی است که قطعا ترکیب آن با گزارش های عملکرد این چنینی می تواند تصویری روشن تر از بازار خرده فروشی ایران به دست دهد که عظیم ترین بازیگر آن خبرنگاران است.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57685

به "مارکت پلیس چگونه خرده فروشی خبرنگاران را متحول نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارکت پلیس چگونه خرده فروشی خبرنگاران را متحول نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید