مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری و هیوندای آزرا

به گزارش مهسان بلاگ، تیانا به عنوان خودرویی خانوادگی، خوش شکل و دارای طراحی زیبایی است که در کنار اتاقک خوبی که برای آن طراحی شده، نظر شما را جلب خواهد نمود. این سدان خانوادگی، رقبای قدری در بازار دارد. اگر در این مطلب با ما همراه باشید، مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری XV40 و هیوندای آزرا را خواهید خواند.

مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری و هیوندای آزرا

مقایسه نیسان J32 با تویوتا کمری XV40

شکل لامپ های زنون (سفارشی) جلوی تیانا که حالتی اسپرت به این خودرو داده با جلوپنجره بزرگ کرومی آن کاملاً در تضاد است. هرچند خود این جلوپنجره هم ظاهر چندان بدی ندارد و به زیبایی کلی خودرو یاری می نماید. شیب و انحنای سقف که به عقب پیوست می گردد، باعث می گردد دیگر خیلی به نمای کناری تیانا که ویژگی بارزی ندارد کاری نداشته باشید، فقط چند قطعه کرومی و رینگ 9 پره نمای کناری را از یکنواختی درآورده است. چراغ های عقب تیانا هم تاحدی خمیده و اسپرت اند ولی سپر عقب که خیلی بزرگ است حالت خشکی به نمای ظاهری داده است. حالا شاید این سؤال مطرح گردد که با چنین نمایی ممکن است به داشتن تیانا فکر کنید؟ با تمام این اوصاف شک نداشته باشید که با یک نگاه به سقف مشکی جذاب نیسان تیانا عاشقش می شوید!

از سوی دیگر کمری خودرویی آینده نگر است و هنوز هم سعی بر این دارد که از نظر ظاهری قدیمی به نظر نرسد. خلاف تیانا چراغ جلوهای کمری افقی است که یادآور چشم های بادامی ژاپنی هاست، و بین شان جلوپنجره پهن و باریکی قرار گرفته است. با این حال وقتی به عقب نگاه می کنیم، روی سقف با شیبی محافظه کارانه و نمای ساده ای در دو طرف خودرو روبرو می شویم که از جذابیت های طراحی آن می کاهد. رینگ 10 پره کمری تمام سعی خود را نموده تا ظاهر این خودرو کمی سرزنده تر به نظر برسد ولی با در نظر دریافت رنگ بژ آن، چندان پیروز نبوده است. ولی سپر پف نموده کمری نمای عقب آن را تحت سلطه درآورده و چراغ های اسپرت عقب هم نقش پررنگی در زیبایی بخش عقبی کمری دارد. بااین که کمری به هیچ وجه خودروی زشتی به حساب نمی آید ولی با طراحی انحصاری تیانا فاصله دارد.

با مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری در می یابیم که تیانا طراحی داخلی خوب و راحتی دارد. سرنشین جلو به خاطر شکل جایگاه جلو (که شرکت نیسان به آن جایگاه های عثمانی می گوید) از راحتی بیش تری برخوردار است. جایگاه های پشتی تیانا هم راحت اند و سرنشین، دست کم، مشکل جای پا ندارد. طراحی و کیفیت داشبورد هم مناسب است و بخش چوبی اش آن را شبیه داشبورد رنجرور اسپرت نموده است. تنها ایراد داخل اتاقک تیانا تودوزی پلاستیکی قلابی اش است که باکیفیت نیستند ولی از جهتی دیگر تودوزی بژ اتاقک، دکمه ها و سیستم صوتی بسیار خوب به نظر می رسند. سیستم تهویه مطبوع عملکردی عالی دارد و از ویژگی تنظیم جداگانه دما برای راننده و سرنشین کناری هم برخوردار است. ترکیب جزییات جذاب با دیگر ویژگی های تیانا مجموعه ارگونومیک بی نقصی را ایجاد نموده است.

ولی وقتی سوار کمری می شوید تااندازه ای حس یکنواختی به شما دست می دهد. تودوزی بژ داخل آن مثل تیانا سرزنده نیست و رنگ غالبی که دید شما را احاطه می نماید خاکستری است. دکمه ها ساده اند و کار کردن با آن ها ساده تر، ولی در کمری نمی توانید گلایه کنید که با کمبود روبرو هستید. روی فرمان دکمه های زیادی به چشم می خورد. خبری هم از فرمان چرم و داشبورد شیک نیست و همین عدم هماهنگی ممکن است شما را دوباره متوجه تیانا کند. جایگاه های جلو کمی به ران فشار می آورند ولی راحت اند. کمری هم سان روف دارد. در کل، امکانات داخلی کمری مناسب است و داخل اتاقک آن هم فضای خوبی تعبیه شده ولی مثل نیسان حس لوکس و شیک بودن نخواهید داشت.

ناگفته نماند که با مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری متوجه می شویم که سیستم تعلیق تیانا عملکرد خوبی دارد و شتاب گیری اش تحسین برانگیز است. هرچند از خودروهای لوکس ژاپنی نمی توان توقع فرمان پذیری بالایی داشت ولی فرمان تیانا خوب است و سیستم تعلیق مستقل جلو و چند عضوی عقب با یاری سیستم کنترل پایداری در عدم انحراف نقش خوبی در رانندگی این خودرو ایفا می نمایند. رینگ 17 اینچی تیانا با لاستیک های پهنی که دارد چسبندگی خوبی برایش مهیا نموده و ترمزهایش مجهز به EBD و Brake Assist هستند. تیانا در رانندگی های درون شهری به خوبی ناهمواری های کوچک را جذب می نماید ولی دست اندازهای شدید صدای سیستم تعلیق را در می آورند. ولی جدا از این مورد می توان از تیانا سواری نرمی را انتظار داشت.

بدون هیچ شک وشبهه ای می توان اذعان کرد که سیستم تعلیق کمری در جهت راحتی سرنشینان تنظیم شده و وقتی برای بار اول با سرعت بالا از دست اندازی رد می شوید متوجه این موضوع خواهید شد. هرچند، این خودرو در سرعت های معمولی سواری نرمی به راننده می دهد و نسبت به ناهمواری های جاده بی تفاوت است ولی در سرعت بالاتر از 130 کیلومتر بر ساعت کمی تفاوت ایجاد می گردد. با این که کمری هم به سیستم کنترل پایداری مجهز است ولی حفظ تعادل و جلوگیری از انحراف آن در سرعت های بالا به مهارت زیادی احتیاج دارد. شاید چرخ های بزرگ تر و تایرهای پهن تر بتواند این مشکل را تاحدی رفع کند.

کافیست کمی در مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری دقیق شویم تا به این نتیجه برسیم که موتور 2500 سی سی تیانا 6 سیلندر خورجینی تیانا بسیار روان است و قدرتی معادل 180 اسب بخار فراوری می نماید که وزن 1537 کیلوگرمی آن را به خوبی می تواند جابه جا کند. موتور تیانا با کوچک ترین اشاره بر پدال گاز عکس العمل نشان می دهد ولی جعبه دنده CVT چنین حسی به راننده می دهد که انگار موتورسیکلت هوندای بزرگ الجثه ای را می راند. در آزمونی که نشریه BS Motoring هند از تیانا گرفته، شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو، با سه سرنشین، 10.5 ثانیه بوده و سرعتش تا 198.6 کیلومتر بر ساعت رسیده است. رانندگی با تیانا در ترافیک ها، به لطف قدرت خوب موتورش، راحت است و دور موتور آن در هر محدوده ای کشش خوبی دارد، البته جز در دورهای خیلی بالا. عملکرد تیانا برای خودرویی با جعبه دنده CVT خوب است ولی لازم به ذکر است که با جعبه دنده ای اتوماتیک می شد به عملکرد بهتری دست یافت.

موتور 2400 سی سی 4 سیلندر کمری، از سوی دیگر، 165 اسب بخار قدرت دارد و با وجود 1545 کیلوگرم وزنی که دارد و کمی از تیانا سنگین تر است، و با 2 سیلندر و 15 اسب بخار کم تر، اصلاً خودروی ضعیفی نیست. کمری در شرایط مشابه پیروز شد در 11 ثانیه شتاب خود را از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد، و در انتها هم سرعت خود را به 202.9 کیلومتر بر ساعت برساند. واکنش کمری هم در ترافیک خوب است و چون ارتفاعش از تیانا بلند است رانندگی با آن راحت تر انجام می گردد. جعبه دنده 5 دنده اتوماتیک کمری عملکرد نرمی دارد و به شما این امکان را می دهد تا از نهایت توانایی های موتور این تویوتا بهره ببرید.

نیسان تیانا و تویوتا کمری که هر دو خودروهایی ژاپنی و بزرگ هستند، وجه تشابهات زیادی دارند. در رابطه با راحتی و عملکرد کمابیش یکسان اند و از نظر تجهیزات ایمنی هم تقریباً در یک سطح هستند. از این رو عامل معین نماینده، صرف نظر از سلیقه خریدار، قیمت این دو خودرو است. لوکس بودن از طرفی و راحتی از سوی دیگر، و امکانات و عملکرد جاده ای گران تر بودن تیانا را توجیه می نماید. البته از سوی دیگر موضوع دوام اثبات شده تویوتا هم اهمیت بالایی دارد.

مقایسه نیسان تیانا و هیوندای آزرا

حال نوبت به مقایسه نیسان تیانا با هیوندای آزرا می رسد. با اولین نگاه به آزرا، متوجه سادگی و پویایی، و در عین حال جذابیت طراحی آن می شوید. هماهنگی چراغ های کشیده و زاویه دار آن و لامپ های زنون و جلو پنجره ای که از چهار خط موازی تشکیل شده، ابهت و زیبایی این خودرو را القا می نماید. لبه دار بودن سپر های جلو و عقب آزرا هم هنری است که در طراحی آن به چشم می خورد.

ویژگی دیگر طراحی این خودرو الگوبرداری از قوس منحنی شکل انتهای سقف بنز CLS است که در هیوندای آزرا در جناحین نمایان است. برجسته ترین بخش طراحی خارجی آزرا چراغ های سراسر کشیده انتهای این خودروست که به لامپ LED مجهز شده و دهانه اگزوز آلومینیوم کاری دارد. طراحی چراغ هم عقب به شکلی است که نیمی از چراغ تا روی در صندوق امتداد یافته و با نوار نازکی به هم وصل شده اند.

داخل اتاقک جادار آزرا هم که می شویم سادگی و زیبایی آن را در فضای داخلی و قرارگیری ابزار مربعی شکل (دریچه کولر، بخاری، سیستم تهویه و محل قرار دریافت رادیو پخش) و همخوانی آنها با هم می بینیم. جایگاه های آزرا به شکل قابل توجهی جادارند و با فضای اتاقک طراحی شده اند. دکمه های پایین جایگاه های جلو که برای تنظیم آن تعبیه شده، به راننده و سرنشین جلو این امکان را می دهد که جایگاه اش را به راحت ترین شکل ممکن تنظیم کند. تنظیم فرمان خودرو هم با اهرم کوچکی که سمت چپ محور فرمان قرار گرفته امکان پذیر است. فضای سرنشینان عقب هم شرایط مناسبی دارد.

تجهیزات رفاهی به کاررفته در آزرا در میان رقبایی چون انواع کمری، ماکسیما و حتی اپتیما جزء بهترین هاست. جایگاه مجهز به گرمکن با حافظه تنظیم، پرده برقی عقب، تنظیم آینه های بغل با حافظه، سیستم کروز کنترل، دکمه باز و بسته کردن در صندوق عقب و دریچه باک بنزین، تنظیم نماینده صدای سیستم صوتی روی فرمان و سیستم صوتی پیشرفته شرکت اینفینیتی، که به 11 بلندگو مینی ساب ووفر مجهز است، بعضی از موارد قابل ذکر در این خودروست.

شتاب اولیه و ثانویه آزرا در میان هم گروه های خود بهترین است- هرچند به خاطر جعبه دنده اتوماتیکش تاحدی کند عمل می نماید. شتابگیری تقریباً سریع این خودرو از موتور 6سیلندر 3000سی سی نشأت می گیرد که قدرت 250 اسب بخار فراوری می نماید. صفرتاصد این خودرو در حالت اتوماتیک 8 ثانیه ثبت شده است. این نکته را باید متذکر شد که آزرا دربرابر واکنش های ناگهانی، مثل حرکات مارپیچ و فرارهای ناگهانی از ترافیک های سنگین به خاطر بدنه بزرگ و سنگینش تاحد کم می آورد، ولی هرچه به سرعت این خودرو اضافه می گردد شرایط های هندلینگ آن نمایان تر می گردد، چراکه شرایط مناسب آیرودینامیک و لاستیک های پهن و بزرگ این خودرو یاری بایسته ای در بهبود هندلینگ آن نموده است.

با مقایسه نیسان تیانا با هیوندای آزرا، نکته ای که درباره این هیوندای باید اشاره نمود سیستم های ایمنی فعال آن است که سازنده با نصب این سیستم های حفاظتی خودرویی لوکس و در عین حال زیبا و ایمن را روانه بازار نموده است. این سیستم ها شامل مواردی چون کنترل پایداری الکترونیک، سیستم کنترل کشش، یاری ترمز، سیستم ترمز ضدقفل، و تقسیم نماینده نیروی ترمز می شوند که از آزرا نیمه لوکسی قابل اعتماد ساخته. علاوه بر اینها تعبیه 6، 8 و یا 9 کیسه هوا هم تکمیل نماینده اطمینان خریدار از این اتومبیل فول آپشن است.

در سوی دیگر، نیسان تیاناست که در نمونه های وارداتی این خودرو عموماً از موتوری 6سیلندر با حجم 2500سی سی و توانایی فراوری قدرت 182 اسب بخار بهره می برد. این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمان بندی سوپاپ هاست، نیروی فراوریی خود را به محور جلو منتقل می نماید. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 9.5 لیتر است که با داشتن باکی 70لیتری چندان جای نگرانی نمی گذارد. تیانا به آخرین نسل جعبه دنده های پیشرفته نیسان (CVT) مجهز است. فرمان تیانا به سیستم هوشمند سرعت مجهز است، سیستم های یاریی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتاً سیستم ضدلغزش VDC را در حالت استاندارد دارد. .این خودرو دارای شش کیسه هوای 10 نقطه ای است درحالی که آزرا به 9 کیسه هوا که شامل جلو، جانبی و پرده ای محافظ سر است مجهز شده است.

بااینکه بزرگ بودن ابعاد واندازه های تیانا در نمای ظاهری نظرها را جلب می نماید ولی وقتی پشت فرمان آن می نشینید ممکن است نظرتان تغییر کند و متوجه شوید کمی جا برای نشستن کم است، ولی همچنان می توانید با اطمینان خاطر پنج نفر را سوار کنید. ابزار داخلی تیانا بااینکه طراحی ساده ای دارند، ولی موقعیت دسترسی کاملاً مناسبی دارند. تودوزی چوبی در ها و چرم به کاررفته روی داشبورد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است. ولی چرم جایگاه ها و همچنین کیفیت ادوات قرارگرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پایین تر از سطح انتظارات است.

همانطور که انتظار می رود، باوجود جعبه دنده CVT آغاز حرکت تیانا کمی نماید است. ولی پس از چند ثانیه، این جعبه دنده ضعف خود را جبران نموده و خودرو شتاب خوبی می گیرد. هنگام نشستن در تیانا و به ویژه جایگاه های عقب، تکان هایی که در ماکسیما حس می شد، دیگر آزاردهنده نیست. اگر بخواهید پیچ ها را با سرعت رد کنید، به خاطر سیستم های پایداری متعدد تیانا، با مسئله ای روبرو نشده و با خیال راحت از پیچ ها عبور خواهید کرد. یکی از ویژگی های خوب تیانا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ در سرعت های زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان، متناسب با شرایط رانندگی، رفته رفته کمتر خواهد شد.

تیانا برای سرنشین کنار راننده یک ویژگی مناسب دارد که زیرپایی جایگاه است و به صورت برقی کنترل شده و زیر پا قرار می گیرد. ولی یکی از نکات منفی این خودرو، نداشتن حسگر دنده عقب است.

طراحان نیسان کنار دسته دنده تیانا دکمه ای تعبیه نموده اند که ضرایب دنده ها را سنگین تر کند تا هنگام ورود سریع به پیچ ها متناسب با سرعت و دور موتور دنده به راحتی درگیر شده و کنترل خودرو راحت تر گردد. در مجموع تیانا موتور چالاک، فرمان خوش دست، ترمزهای قوی و عایق بندی بسیار خوبی دارد و فضای داخلی اش شامل فضای سر، پا و صندوق بار بسیار وسیع و راحتی است. نیسان تیانا خودرویی کاملاً خانوادگی است که می توان آن را به عنوان خودروی ایده آلی برای شهر و مسافرت با خانواده انتخاب کرد و از فناوری مدرن ولی ساده ژاپنی نهایت لذت را برد.

امیدواریم که این مقایسه نیسان تیانا با خودروهای هم سطحش در بازار توانسته باشد اطلاعات مفید و دقیقی از این خودرو و ارزش خرید آن در اختیارتان قرار دهد.

درباره نیسان تیانا بیشتر بخوانید:

  • معرفی نیسان تیانا و آنالیز بازار ایران
  • تجربه رانندگی با نیسان تیانا

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: دیوار
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 56151

به "مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری و هیوندای آزرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه نیسان تیانا با تویوتا کمری و هیوندای آزرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید