فضای یوتیوب برای بچه ها امن تر می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، به دنبال شیوع کرونا و اعمال قرنطینه های اجباری، بچه ها سراسر دنیا مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری می نمایند و شرکت های تبلیغاتی هم با غنیمت شمردن فرصت، آنها را هدف گرفته اند. همین موضوع سبب افزایش فشارها بر غول های فناوری همچون گوگل و فیس بوک شده است تا از انتشار تبلیغاتی که بچه ها را نشانه می گیرند ممانعت نمایند.

فضای یوتیوب برای بچه ها امن تر می گردد

در این میان، انتقادها نسبت به یوتیوب که یکی از زیرمجموعه های گوگل به شمار می رود بسیار بالا گرفته است و حالا این پلتفرم از برنامه های نظارتی جدید خود در این زمینه با یاری هوش مصنوعی خبر می دهد.

رصد مجازی بچه ها

به تازگی در امریکا نامه ای سرگشاده توسط نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و هواداران حقوق بچه ها امضا شده و از شرکت های فناوری بویژه گوگل، آمازون، اپل، فیس بوک و مایکروسافت خواسته شده است تا در انجام تبلیغات برای افراد زیر 18 سال بازنگری نمایند. در این نامه به طور معین به یوتیوب اشاره شده و آمده است: در دوران کرونا که بچه ها بیش از گذشته به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی روی آورده اند، تخلف ها در زمینه جمع آوری اطلاعات بچه ها نیز اوج گرفته و باید فکری به حال این موضوع کرد.

واقعیت این است که اکنون بچه ها از سنین بسیار پایین در فضای مجازی حضور دارند، از فیلم ها و محتواهای آنلاین استفاده می نمایند و گاه نیز نظارت والدین در زمینه حضور آنها در این فضا چندان پررنگ نیست که همین موضوع دردسرها را دوچندان می نماید. یک کودک 5ساله تا زمانی که از سن 13سالگی عبور کند بارها توسط غول های فناوری رصد می گردد، علایق و سلایق وی توسط این شرکت ها هدفگیری می گردد و اطلاعات وی در اختیار شرکت های تبلیغات آنلاین قرار می گیرد. درواقع این شرکت ها با شناسایی علاقه بچه ها، درآمدزایی می نمایند درحالی که ممکن است کودک کلاً جهت را به غلط طی نموده باشد. در این میان راه برای افرادی که از عدم دانش بچه ها استفاده می نمایند نیز باز است و گاه با سوء استفاده از اطلاعات شخصی، مسائل زیادی برای بچه ها پیش می آید که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

دغدغه نقض حریم شخصی بچه ها

اما مشکل تنها تأثیر آگهی های تبلیغاتی بر بچه ها نیست، مشکل عظیم تر این است که شرکت های تبلیغاتی، داده های شخصی و اطلاعات بچه ها را از کمپانی های عظیم خریداری می نمایند. دونان مک کان از فعالان مبارزه با نقض حریم خصوصی در بریتانیا، یادآور شد چندی پیش یوتیوب که در مالکیت گوگل واقع شده است، متهم شد اطلاعات 5میلیون کودک زیر 13سال بریتانیایی را بدون اطلاع والدین آنها استخراج نموده و در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار داده است. این درحالی است که قوانین محافظت از اطلاعات شخصی اتحادیه اروپا استخراج هرگونه اطلاعات مربوط به بچه ها را ممنوع نموده است. وی که سه کودک زیر 13سال دارد معتقد است گوگل و یوتیوب باید جریمه 100 تا 500 پوندی به بچه های که معین شده حریم شخصی آنها نقض شده، بپردازد. وی ادامه داد: البته در سال گذشته نیز یوتیوب به دلیل بی توجهی به حریم شخصی بچه ها و تعلل در محافظت از داده های آنان، مبلغ 170میلیون دلار در امریکا توسط کمیسیون تجارت فدرال(FTC) و دادستان کل نیویورک جریمه شد.

درمقابل، بعضی فعالان حقوق کودک نگران هستند که افزایش فشار بر یوتیوب و سایر پلتفرم های آنلاین، منجر به کاهش فراوری محتوای آنلاین برای این قشر گردد. یکی از این افراد، پری گریپ است که کلیپ های کوتاه آواز و انیمیشن را برای بچه ها تهیه نموده و در یوتیوب آپلود می نماید. وی که این روزها بسیار مورد توجه بچه ها واقع شده است معتقد است اگر فراورینمایندگان محتوا برای بچه ها را بی انگیزه کنید عملاً روزی می رسد که هیچ محتوای کودکی نخواهیم داشت.

این آگهی های حساسیت برانگیز

اما کدام آگهی ها حساسیت زایی بیشتری داشته است؟ یکی از مواردی که حساسیت ها نسبت به آن افزایش یافته، تبلیغ غذاهای آماده و ناسالم در شبکه های اجتماعی است. در نامه سرگشاده ای که منتشر شده، آمده است: درحالی که بیشتر کمپانی های آنلاین دنیا نسبت به تبلیغات تنباکو و مواد مخدر، الکل یا شرط بندی برای بچه ها حساس هستند اما به موضوع تبلیغات غذاهای ناسالم و فست فودها توجه چندانی نشده است.

بریتانیا یکی از کشورهایی است که به دلیل افزایش تعداد بچه ها چاق در این کشور، از مدت ها قبل نسبت به این موضوع حساس بوده و به چنین تبلیغاتی واکنش نشان داده است. به عنوان مثال در سال 2016 تبلیغات آنلاین مربوط به غذاهای ناسالم در بریتانیا ممنوع اعلام شد و هرچند پس از مدتی این قانون کمرنگ شد اما حالا با شدت دریافت کرونا و خانه نشینی و عدم تحرک بچه ها، باز هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. درحالی که تبلیغات تلویزیونی غذاهای آماده، سالانه درآمد 200میلیون پوندی ایجاد می نماید. اکنون دولت بریتانیا به دنبال ممنوعیت تبلیغ این کالاها به صورت آنلاین است و گفته می گردد تبلیغ تلویزیونی این غذاها هم تنها بعد از ساعت 9شب که بچه ها اجازه دیدن تلویزیون را ندارند و در رختخواب هستند قابل پخش خواهد بود. گوگل و یوتیوب هم برای همراهی با دولت بریتانیا اعلام نموده اند برای برطرف این نگرانی، از اول اکتبر هرگونه تبلیغ غذاهای ناسالم را بر پلتفرم های خود ممنوع خواهند کرد.

اما آیا واقعاً تبلیغات آنلاین بر میزان استفاده بچه ها از فست فودها تأثیر زیادی دارد؟ در پاسخ باید به تحقیقاتی اشاره نمود که به تازگی در استرالیا اجرا شده است. این تحقیقات نشان می دهد نیمی از بچه ها 10تا 12 ساله و 90درصد بچه ها 13 تا 16ساله استرالیایی در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند که این یک ظرفیت عظیم برای شرکت های تبلیغاتی به شمار می رود و برندها هم این فرصت را غنیمت می شمرند.

این تحقیق نشان داد بیش از نیمی از بچه ها استرالیایی پست های مربوط به غذاهای فست فود و نوشابه های قندی را در فیس بوک لایک می نمایند. بنابراین مواجهه آنها با چنین تبلیغاتی ریسک استفاده مجدد از این غذاهای ناسالم را بالا می برد. در این تحقیق بر 16پلتفرم عظیم ازجمله اینستاگرام، تیک تاک، یوتیوب، اسنپ چت و فیس بوک آنالیز هایی صورت گرفت و معین شد هیچ یک از این پلتفرم ها محدودیت های معینی برای تبلیغ این غذاهای ناسالم برای بچه ها ندارند. ازسوی دیگر هرچند YouTube Kids، پلتفرم محبوب بچه ها زیر 13سال تبلیغ چنین غذاهایی را ممنوع اعلام نموده اما باز هم عملاً بچه ها از آنها درامان نیستند و ظاهراً قوانین بازدارنده معین و محکمی برای مقابله با شرکت های تبلیغاتی متخلف وجود ندارد.

از دیگر موارد مورد بحث، تبلیغات مربوط به رژیم و کاهش وزن است که بسیاری از نوجوانان را دچار مسائل اساسی سلامت نموده است. به همین دلیل، فیس بوک و اینستاگرام به تازگی برای تبلیغات مربوط به رژیم و کاهش وزن و محصولات آرایشی برای بچه ها زیر 18سال، محدودیت هایی ایجاد نموده است.

هوش مصنوعی در خدمت یوتیوب

با توجه به اینکه یوتیوب بیش از سایر پلتفرم ها مورد هجمه فعالان حوزه کودک قرار گرفته، این پلتفرم از قوانین و ابزارهای جدیدی خبر داده است. یوتیوب به تازگی اعلام نموده می خواهد برای دسترسی به ویدیوهای منتشر شده بر بستر این پلتفرم، محدودیت های سنی قرار دهد و برای اطمینان از پیروزیت کار هم از تکنولوژی های مجهز به هوش مصنوعی استفاده خواهد نمود. به این ترتیب از تعداد بیشتری از مخاطبان و کاربران یوتیوب درخواست می گردد به منظور تطابق سنشان با ویدیوی درخواستی، در اکانت خود ثبت نام نمایند. به این ترتیب بچه ها هرگز به محتوای ویدیویی که تناسبی با سن آنها ندارد دسترسی پیدا نمی نمایند.

یوتیوب قبلاً هم از سال 2017 ازهوش مصنوعی برای شناسایی ویدیوهای خشونت آمیز و... استفاده نموده است و حالا انتظار دارد با این روش، در تصمیم جدید خود نیز پیروز عمل کند. بر اساس قانون جدید یوتیوب، اگر شرکتی برای اهداف تبلیغاتی و... قصد جمع آوری هرگونه اطلاعات درباره بچه ها دارد حتماً باید ابتدا رضایت والدین در این زمینه کسب گردد درغیر این صورت استفاده از اطلاعات مربوط به بچه ها به هر طریقی، جرم محسوب می گردد. همچنین مقرر شد یوتیوب سالانه به کارمندان خود آموزش دهد که چگونه قانون حریم خصوصی بچه ها را رعایت نمایند.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 62295

به "فضای یوتیوب برای بچه ها امن تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای یوتیوب برای بچه ها امن تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید